Kultur

Kulturlivet spiller en betydelig rolle og er samtidig en vigtig tiltrækningskraft for turister.

Det Konservative Folkeparti ønsker at sikre og udvikle kommunens mangfoldige kulturliv. Det er vigtigt, at kommunens borgere får kulturelle tilbud, som frister til deltagelse, og det er vigtigt, at de mange frivillige ildsjæle, der spiller en central rolle i kommunens kulturliv, føler, at deres indsats er værdsat.

Det mangfoldige kulturliv er et meget centralt element i at fastholde og udvikle turismen i kommunen også udenfor højsæsonen.

De mange aktiviteter i bl.a. Kultursalen i Helsinge og Kulturhavnen i Gilleleje skal fortsat udbygges i samarbejde med de mange frivillige foreninger til glæde for kommunens borgere såvel som for vores mange gæster fra nær og fjern.

Det Konservative Folkeparti ønsker at:

• yde praktisk støtte til gennemførelse af Kildemarked, Veterantræf, Middelaldermarked, Byfester, Kulturaftener, Musik i Lejet og de mange andre årligt tilbagevendende samt nye arrangementer
  • sikre, at Esrum Kloster og Møllegård får en central rolle i nationalpark Kongernes Nordsjælland som kulturhistorisk centrum
  • støtte selvejende kulturinstitutioner såsom Munkeruphus, Tegners Museum og de lokale museer knyttet til Museum Nordsjælland
  • støtte arrangementer/udstillinger for kommunens mange udøvende kunstnere