Idéoplæg om ny linjestrækning til Lokalbanen

Som en del af opgaven for at tiltrække flere arbejdspladser og borgere til vores kommune, vil jeg arbejde for en styrkelse, af de offentlige trafik forbindelser i vores kommune. Det skal være nemmere at komme til uddannelsesinstitutioner eller arbejdspladser HER i kommunen

En kæmpe barriere er at der ikke er direkte nem forbinelse mellem vores store byer

Gilleleje – Græsted – Helsinge

Det er på tide at vi får bundet vores kommune sammen. Ikke kun af asfalt og cykelstier men også af Vores Lokalbane. Jeg vil arbejde for en lokal udvidelse på ca 800m skinner af Lokalbanens skinnenet lige nord for Kagerup station, så der kan køres direkte mellem Græsted og Helsinge og dermed få en ny direkte forbindelse mellem de 3 byer.

Omkostninger til jernbanen er ikke en direkte kommunal udgift, men en opgave for ejerne af Lokalbanen (Regionen og komunerne i fælleskab). Som jeg ser det vil man udover de nuværende strækninger, kunne passe en ekstra rute ind imellem de 3 byer, og udnytte og måske endda udvidde antallet af tog. Det vil så igen skabe fundament for flere tog afgange i aftentimerne på hele Lokalbanens net, så man ikke “Strander” i Hillerød efter en arbejdsdag uden for normal arbejdstid eller en god aften udenfor Gribskov kommunes grænser.

Michael Frank Hansen

Kandidat nr 5 hos Det Konservative Folkeparti